Kvalitetsmål for planen

  • At udvikle barnets kendskab til kultur og kulturelle udtryksformer.
  • At styrke barnets selvværd og blive bevist om egne grænser.
  • At styrke barnets empatiske evner og respektere andres grænser.
  • At styrke barnets evner til at indgå i sociale fællesskaber.
  • At styrke barnets sproglige egenskaber
  • At udvikle barnets evne til at se naturen som rum for leg, sanseoplevelser og bevægelse.
  • At styrke barnets grov og fin motorikske evner.
  • At styrke barnets kropsbevidsthed.
Læringsmål

  • At barnet for kendskab til og mulighed for at deltage i forskellige traditioner.
  • At barnet får mulighed for at deltage i kreative aktiviteter.
  • At barnet er sammen med nærværende voksne som sætter ord på barnets handlinger og følelser.
  • At barnet deltager i sociale fællesskaber.
  • At barnet er sammen med vejledende voksne.
  • At de nærværende voksne sætter ord på barnets hverdag.
  • At barnet deltager i/ved historie læsning.
  • At barnet er i et sprogligt miljø
  • At barnet får mulighed for at være i naturen.
  • At barnet deltager aktivt når det er ude i naturen.
  • At barnet deltager aktivt i udfordrende motoriske aktiviteter.
  • At barnet får muligheden for at udforske deres motoriske kunnen.
  • At barnet får muligheden for at tegne og male.
  • At barnet deltager i sanglege.
  • At barnet er omgivet af nærværende voksne som sætter ord på barnets handlinger.
Erkendelsesmål

  • Når barnet udviser glæde ved at deltage i kulturelle aktiviteter.
  • At barnet oplever glæden ved kreative udfoldelser
  • Når barnet kan give udtryk for egne behov og grænser.
  • Når barnet udviser glæde ved at deltage i sociale fællesskaber.
  • At barnet viser hensyn til de andre børn, ved hjælp af en vejledende voksen
  • Når barnet udviser glæden ved at kumme gøre sig sprogligt forståelige og udtrykke egne behov.
  • At barnet oplever glæden ved at få læst historie.
  • Når barnet oplever glæden ved at færdes i naturen.
  • Når barnet bruger naturen som rum for leg og læring.
  • At barnet oplever glæden ved at bruge kroppen.
  • At barnet bliver beviste om deres kropsdele.
Overordnet handleplan og metodeovervejelse

  • For de voksne:
  • Der udarbejdes detailplaner for perioden. Trin 2 og 3 vil blive udarbejdet i grupperne.
  • Opgaverne fordeles på stuemøderne.
  • Brug af evaluering på stuemøder, personalemøder samt i forældre bestyrelsen.
  • For børnene:
  • Der arbejdes i aldersopdelte grupper.
  • Vi arbejder med projekter i op til 5 ugers varighed.
Valg af områder, dokumentation og evaluering

  • Vi vil dokumentere vores læringsmål
  • Til forældrene:
  • Med dagbog, udstillinger og billeder.
  • Til børnene:
  • Med foto, tegninger m.m. i børnehøjde.
  • Til os selv:
  • Ved hjælp af vores trin 2 og 3
  • Spørgsmål til evaluering:
  • Har vi nået målet for perioden?
  • Er der noget vi kan gøre bedre ift. Planlægning og udførelse af aktiviteter?
  • Var dokumentationen af vores læringsmål god nok?
  • Fik forældrene nok information om vores periode eller projekterne?