Overordnet lære- og udviklingsplan for Skovens Børnehus (0-2)

Overordnet tema for hele året: Natur og naturfænomener.

Tema: Kultur og kulturelle udtryksformer, natur og naturfænomener og Krop og bevægelse.

Temaemne: At opleve kroppens formåen via motoriske udfordringer og aktiviteter i naturen.
Fokus: Sprog-, personlige og sociale kompetencer.
Fokusemne: At får styrket børnenes kropsbevidsthed samt styrke deres sproglige- og sociale kompetencer
Tidsperiode: September 2014 – August 2015

Kvalitetsmål for planen Læringsmål Erkendelsesmål Overordnet handleplan og metodeovervejelse Valg af områder, dokumentation og evaluering
At udvikle barnets kendskab til kultur og kulturelle udtryksformer.

At styrke barnets selvværd og blive bevist om egne grænser.

At styrke barnets empatiske evner og respektere andres grænser.

At styrke barnets evner til at indgå i sociale fællesskaber.

At styrke barnets sproglige egenskaber

At udvikle barnets evne til at se naturen som rum for leg, sanseoplevelser og bevægelse.

At styrke barnets grov og fin motorikske evner.

At styrke barnets kropsbevidsthed.

At barnet for kendskab til og mulighed for at deltage i forskellige traditioner.

At barnet får mulighed for at deltage i kreative aktiviteter.

At barnet er sammen med nærværende voksne som sætter ord på barnets handlinger og følelser.

At barnet deltager i sociale fællesskaber.

At barnet er sammen med vejledende voksne.

At de nærværende voksne sætter ord på barnets hverdag.

At barnet deltager i/ved historie læsning.

At barnet er i et sprogligt miljø

At barnet får mulighed for at være i naturen.

At barnet deltager aktivt når det er ude i naturen.

At barnet deltager aktivt i udfordrende motoriske aktiviteter.

At barnet får muligheden for at udforske deres motoriske kunnen.

At barnet får muligheden for at tegne og male.

At barnet deltager i sanglege.

At barnet er omgivet af nærværende voksne som sætter ord på barnets handlinger.

Når barnet udviser glæde ved at deltage i kulturelle aktiviteter.

At barnet oplever glæden ved kreative udfoldelser

Når barnet kan give udtryk for egne behov og grænser.

Når barnet udviser glæde ved at deltage i sociale fællesskaber.

At barnet viser hensyn til de andre børn, ved hjælp af en vejledende voksen

Når barnet udviser glæden ved at kumme gøre sig sprogligt forståelige og udtrykke egne behov.

At barnet oplever glæden ved at få læst historie.

Når barnet oplever glæden ved at færdes i naturen.

Når barnet bruger naturen som rum for leg og læring.

At barnet oplever glæden ved at bruge kroppen.

At barnet bliver beviste om deres kropsdele.

For de voksne:
Der udarbejdes detailplaner for perioden. Trin 2 og 3 vil blive udarbejdet i grupperne.

Opgaverne fordeles på stuemøderne.

Brug af evaluering på stuemøder, personalemøder samt i forældre bestyrelsen.

For børnene:
Der arbejdes i aldersopdelte grupper.

Vi arbejder med projekter i op til 5 ugers varighed.

Vi vil dokumentere vores læringsmål

Til forældrene:
Med dagbog, udstillinger og billeder.

Til børnene:
Med foto, tegninger m.m. i børnehøjde.

Til os selv:
Ved hjælp af vores trin 2 og 3

Spørgsmål til evaluering:
Har vi nået målet for perioden?

Er der noget vi kan gøre bedre ift. Planlægning og udførelse af aktiviteter?

Var dokumentationen af vores læringsmål god nok?

Fik forældrene nok information om vores periode eller projekterne?

Hvorfor arbejde med krop og bevægelse som overordnet tema for året:
At arbejde med krop og bevægelse giver børnene mulighed for at opleve deres krops formående. Når bør lærer at kende deres krops formående, lærer børnene også noget om dem selv, de får styrket deres selvværd, selvtillid når de kan noget nyt de kan mestre, og ikke mindst deres identitet.