Forord fra Institutionen
Vi glæder os til at samarbejde med jer, og vi vil starte med at sige: Kom altid trygt til os med spørgsmål, undren og kommentar for vi vil altid gerne snakke med Jer – har vi ikke lige tid, straks, fordi der for eksempel er nogle børn, der aktuelt har brug for os, skal vi nok finde en anden tid og måske et andet sted, hvor vi kan snakke med Jer,
En af de ting vi lægger meget vægt på er at videregive til jer er, hvad Jeres barn oplever hos os og hvordan barnets udvikling forløber. Alle børn er noget særligt, og det spændende ved vores arbejde er netop at følge dette, støtte barnet – samt finde ud af, sammen med jer, om alt går som det skal.
Forord fra Forældrebestyrelsen
Skovens børnehus er et særligt sted.
At have sine børn her er et aktivt tilvalg. Institutionen har tænkt og tilbyder noget ud over det sædvanlige og personalet formår at udføre det i praksis. Det er med god grund at der er en lang venteliste, for hvem vil ikke aflevere sit barn et sted, hvor der er gode, trygge rammer, og personalet til stadighed ønsker at forbedre. Børnene har en flok voksne som ser dem, mærker dem og engagerer sig i dem. Der er både de skæve, de lige, de høje, de stille, og det gælder også blandt børnene. Og børnene kan altid finde en voksen der sætter sig ned og lytter til dem.
Vi som forældre har en stor mulighed for at være en aktiv del af institutionen, og være med til at sætte et præg på vores børns hverdag. Alle former for bidrag bliver altid taget imod med glæde og der bliver lyttet konstruktivt. Det er ikke kun de praktiske gøremål og småting i hverdagen. Hvis man har de store idéer, så er det her de kan blive sat i søen. Hvis man gerne vil høres og spille med som forældre, så er det her der vil blive lyttet.
I Skovens Børnehus har vi en række normer og traditioner, som er meget vigtigt for os:
Forældrene er de vigtigste opdragere:
I Skovens Børnehus lægger vi vægt på at give dit barn gode og alsidige muligheder for at opleve naturen, lege, komme på tur i skoven, opleve nye steder, lære en masse nye ting og få gode legekammerater.
Den egentlige opdragelse er det jer som forældre, der står for. Det kan eksempelvis være den måde man taler til andre mennesker på, den måde man spiser på eller hvordan man omgås andre mennesker socialt. Naturligvis er dette også ting, vi er opmærksomme på og arbejder med i institutionen – men vi ønsker at fastholde at forældrene er de primære i denne forbindelse.
Forældrene skal lære barnet dagligdags hygiejne:
I som forældre har de bedste muligheder for at lære Jeres barn om hånsvask og toiletbesøg, så vi betragter Jer som de primær i denne proces. Vi i institutionen støtter naturligvis op om barnets personlige hygiejne og håndvask i forbindelse med toiletbesøg.
Personale og Forældrebestyrelsen, men hjælp fra spørgeskemaer fra forældrene, har hver især udarbejdet en række forventninger til samarbejdet i Skovens Børnehus. Disse er oplister herunder.
Hvad har vi forældre af forventninger
Vi forventer at personalet:
- Er åbne, selvreflekterende og kan gå i dialog
- Er anerkendende over for både forældre og børn trods hård dag
- Har det godt og viser engagement og glæde ved deres arbejde.
- Er der til at tage godt imod og sige farvel til børnene og forældrene
- Hjælper i vinkesituationen og kan tage den enkelte ved behov
- Informerer om hvad der er foregået i løbet af dagen og hvordan barnet har haft det
- Giver tydelig information ved personaleændringer
- Sørger for de basale ting som at få skiftet bleer, tørt og varmt tøj på, søvn
- Siger til hvis der mangler noget i garderoben
- Sørger for at børnene får spist og drukket i løbet af dagen
- Giver feedback på madpakken, er der noget de ikke vil spise, etc.
- Sørger for at børnene får en god dag i Skovens Børnehus, at børnene er beskyttet og at personalet passer på dem
- Sikrer et trygt og forudsigeligt rum for børnene
- Stimulerer børnene på en pædagogisk god måde
- Støtter børnene i deres udvikling af sociale kompetencer
- Går i børnehøjde og leger med børnene (primært i vuggestue)
- Hjælper og vejleder børnene i deres hverdag at være ven, vejleder og voksen
- er aktive om børnenes problematikker, giver tilbagemeldinger om dem og følger op
- har fokus på børnenes trivsel og hurtig dialog ved mistrivsel
- Mægler/sætter grænser og løser konflikter børnene imellem og griber ind hvis børnene ikke er søde ved hinanden
- Følger op på de problematikker der kan være og giver gode pædagogiske råd til håndtering.
- Sørger for at de store børn ikke er sammen med de små børn uden opsyn
Og derudover at
- Institutionen og legeplads er i ordentlig stand hygiejnisk og sikkerhedsmæssigt
- Børnene er ude hver dag