Vi støtter børnene i at styrke deres samarbejdsevne, samt deres forståelse for at være en god kammerat. At arbejde med børnenes sociale kompetencer er noget vi vægter højt. Vi mener det er vigtigt, at det enkelte barn kan indgå i nogle positive relationer, med andre børn og voksne. At børnene lære, at agerer hensigtsmæssigt i fællesskabet. Vi vil sammen opdage, at vi kan meget alene, men endnu mere i fællesskab. Vi vil snakke om det, og hjælpe hinanden med, at være anerkendende over for andre.
I det daglige bruger vi naturen rigtigt meget, vores aktiviteter vil såfremt det er muligt foregå ude. Vi har en hytte, hvor vi kan være når ”vejrguderne” ikke rigtig er med os. Vi bruger naturen til at skabe et fælles trejde sammen med børnene. Vi er opmærksomme på, at børnene får mulighed for forskellige sanseoplevelser som f.eks. at høre fuglende synge, mærke vinden i ansigtet, duften af bål og hoppe i vandpytter. At arbejde med og i naturen vil give børnene nogle gode naturoplevelser, der vil lære dem, at færdes i naturen med respekt for dyr og planter, samt give grobund for læring om naturen. Vi tager på ture ud af ”huset”, det kan være på biblioteket, til stranden osv. men turen går ofte i skoven, som vi har liggende i ”baghaven”. At være ude i den fri natur skærper børnenes iagttagelsesevner, samt er positivt for deres motoriske udvikling. At synge og læse historier er også noget vi prioterer højt.
Vi holder dagligt samling kl. 9.00 i ”Alfehytten”, hvor vi også spiser vores formiddagsmad. Der er ting, som er det samme hver dag for, at skabe struktur og genkendelighed. Der er også ting, der er forskelligt for uge til uge, dag til dag. Vi vil bl.a. snakke om, hvad hedder jeg? Hvad hedder min far, mor og søskende? Samt hvor bor jeg? Dette gør vi for, at styrke børnenes selvbevidsthed. Ca. kl. 11.00 vil vi spise vores medbragte madpakker, derefter vil de børn, der stadig har behov for en middagslur komme ind og sove. Ca. kl. 14.00 vil der blive serveret frugt, og i vinterhalvåret også brød.